Główna arrow Newsy arrow Jak Cię oszukują..
Google AdSense
Reklama
Reklama
KONSUMENT.TV
Reklama
Darmowe Ogloszenia Randki
Jak Cię oszukują.. PDF Drukuj Email

Polscy konsumenci, coraz częściej padają ofiarą, oszukujących ich producentów i sprzedawców, w formie downsizingu czyli zmniejszania wagi towaru bez wiedzy konsumentów.

 

Przejawów downsizingu jest mnóstwo. Problem nasila się od kilku lat, gdyż wielu producentów walczy w sposób tak niegodny i nieuczciwy o większy zysk, po prostu oszukując konsumentow i wprowadzając ich w błąd. Zdają sobie być może sprawę z tego, że podniesienie cen mogłoby doprowadzić do zmniejszenia sprzedaży dlatego chcą w taki podstępny sposób zachować sprzedaż na dużym poziomie zwiekszając swoje zyski kosztem konsumentów.

 

Problem ten dotyczy praktycznie wszystkich kategorii produktów. Nieuczciwość producentów i sprzedawców, polega na oszukiwaniu pozorną wielkością opakowania większego lub wykorzystaniem nieświadomości i niewiedzy konsumenta, że to opakowanie jest mniejsze, niż konsument myśli.

 

Samo zmniejszanie opakowań jest całkowicie lagalne. Nielegalne jest nieinformowanie o tym, że jest to mniejsze opakowanie, poprzez ukrywanie tej informacji poprzez małe napisy o wiekości i sprzedaż nietypowych wielkości bez wiedzy konsumenta. Konsument, w takim przypadku może odstąpić od umowy, uzasadniając to, że nie został poinformowany, że to mniejsze opakowanie lub wprost, że został oszukany ze sprzedano mu  mniejsze opakowanie niż wiedział. Jeśli opakowanie jest mniejsze, to ta informacja powinna być wyraźna. Często można trafić na zmniejszone kostki masła, opakowania lodów, zmniejszone desery i jogurty, zmniejszone batony dla dzieci i czekolady, ale też zmniejszone mydełka, zmniejszone opakowania kremów czy wody toaletowej, perfum.


W sprzedaży rośnie popularność nietypowych wielkości - kostka masła 200 g lub mniej zamiast 250 g, flakonów 75-mililitrowych, zamiast "setki" 100 ml. Takie opakowania - kostki, flakony są często odrobinę tańsze lub mają tą samą cenę sugerując, że to promocja lub zakup w okazyjnej cenie.

 

Konsument często myśli, że kupuje 250 gramów, 100 mililitrów - w końcu taką wagę, objętość miało zazwyczaj to opakowanie.


Problem dotyczy też nowości - na przykładzie nowego masła, kremu, deseru ,wody toaletowej - konsument jest oszukiwany, że to towar atrakcyjny, lepszy, w dobrej cenie, a przy zakupie najczęściej nie wie, że w rzeczywistości kupuje za cenę wyższą mniejsze opakowanie.

Bardzo popularnym sposobem oszukiwania, jest zwiększanie rozmaru opakowania lub w tym samym opakowaniu sprzedaż mniejszej zawartości, poprzez umieszczanie dodatkowych pustych komór w opakowaniach z ciastkami.


Nie można powiedzieć, że sam downsizing, jest niezgodny z prawem. Niezgodne z prawem, są wszystkie sytuacje sprzedaży konsumentowi, towaru o mniejszej ilości-gramaturze czyli wadze, bez jego wiedzy i świadomości.

Niezgodne z prawem, jest też stosowanie wszelkich technik, które takie błędne wrażenie u konsumenta mają wywołać, by go wprowadzić w błąd.

 

Producenci i sprzedawcy twierdzą że klient rzekomo wie o zmniejszonej wadze - zazwyczaj jednak konsument nie wie, a odpowiednia informacja jest umieszczona bardzo małym napisem - mniejszym niż zwykle - bardzo małą czcionką z tyłu opakowania. Konsument może więc twierdzić, że został wprowadzony w błąd i w związku z tym domagać się zwrotu pieniędzy.

 

AW